Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
08.09.2012 00:04 - Махатма Ганди – един непознат Божий човек?...
Автор: lyuliak Категория: История   
Прочетен: 3613 Коментари: 6 Гласове:
6

Последна промяна: 05.08.2017 22:22

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg

„Отричам насилието, защото доброто,

което изглежда то може да причини, не е трайно;

трайно е лошото, което то причинява”

image
Мохандас Карамчанд Ганди, познат като Махатма Ганди, е индийски адвокат, политик, пацифист, борец за човешка свобода и духовен водач на индийското движение за независимост, което довежда през 1947 г. до края на британското владичество в страната. Наречен е още „Баща на нацията“.

 Ганди получава международна известност със своята концепция за сатяграха („държане на истината“), ненасилствени протести за постигане на политически цели. Със своя пример вдъхновява политически лидери, като например Мартин Лутър Кинг, Нелсън Мандела и Аун Сан Су Чи. За него Алберт Айнщайн казва: „На бъдещите поколения ще бъде трудно да повярват, че някога такъв човек, от плът и кръв, е ходил по земята“.

 Санскритският термин Махатма („велика душа“) произлиза от индийската философска, религиозна и обществена традиция. С него Ганди е поздравен от поета Рабиндранат Тагор при завръщането си от Африка в Бомбай през 1915 г. Самият Ганди признава в своята автобиография , че се счита недостоен за тази титла.

 Мохандас Карамчанд Ганди се ражда през 1869 г. в Порбандар. Семейството е заможно и принадлежи към кастата на търговците вайши. Баща му заема поста на министър-председател на Порбандар, а по-късно — на Раджкот. И двамата родители са силно набожни индуисти, които се покланят на Вишну, но посещавали и храма на Шива. Ганди съобщава, че родителите им ги възпитали в толерантност спрямо друговерци и били вегетарианци. Още като дете Ганди е свидетел на конфликти на баща му с колониалните чиновници в областта. От друга страна, той наблюдава добрите и толерантни взаимоотношения между различните религиозни общности — индуисти, мюсюлмани, парси и джайнисти.

 Като тийнейджър, заедно с други индийски момчета Ганди се опитва да се научи да яде месо, защото смятали че ако ядат храната на англичаните, ще могат да ги победят. /Не им се получава, месото буди у тях непоносимо отвращение/. На зрели години той „открива” че силата на Индия е именно в това да не бъде  като поробителите си.

 Желанието на Ганди е да следва право във Великобритания. След дълги колебания семейството приема неговото желание. Кастата е считала, че в чужбина той няма да може да живее „чисто“. Въпреки че полага клетва, с която се задължава да остане целомъдрен и да не докосва месо или алкохол, кастата му забранява пътуването в чужбина. Ганди се противопоставя на това решение и поради това е изключен от кастата.

 През 1888 г. Ганди започва следването си в Лондон. В допълнение на следването Ганди изучава индуизма, исляма и християнството … Четейки Стария завет той осмисля някои духовни причини за вегетарианството. Най-вече вижданията на Лев Толстой, с неговото разбиране за ненасилие в ежедневието оказва влияние върху неговата собствена философия. Той прочита книгата на Лев Толстой „Царството божие е вътре във вас“ и окончателно се убеждава, че на насилието не бива да се отговаря с насилие и възприема идеята на Толстой, че нравствеността и религията е едно и също нещо. Ганди е въодушевен и от проповедта от планината на Исус, която отговаря на неговото мото на лошото да се отвръща с добро.

 Още през 1883 г., когато е на тринадесет години, Ганди е оженен от родителите си за Кастурбай Наканджи, която е на същата възраст. Имат четирима сина. След като през 1906 г. Ганди приема целибата, той прекъсва сексуалните връзки с жена си. Кастурбай въпреки това живее и работи с него и занапред, като поема неговата политическа борба, когато Ганди е в затвора. Ганди и Кастурбай са женени в продължение на 62 години.

 През периода от 1888 до 1891 г. Ганди живее в Лондон, където следва право. През 1891 г. пристига в Бомбай и става адвокат, но кариерата му е неуспешна. От срам да говори пред множеството, си тръгва от първото си дело в съда. След като не успява да получи временна работа и като гимназиален учител, той се връща в Раджкот. През 1893 г. получава чиновническа служба в клона на индийска фирма в Натал, Южна Африка.

 ….  Годините в Южна Африка оказват решаващо влияние върху неговата концепция за ненасилие в политическата борба. Ганди бързо установява, че животът като индиец е труден и неприятен. … Повлиян от някои лични унизителни преживявания, като например че го карат да пътува в багажното на влака, Ганди започва своята политическа дейност в Южна Африка. Той основава през 1894 г. Наталски индийски конгрес и повежда през 1913 г. протестен марш към Трансваал, в следствие на което през 1914 г. се приема Закона за подпомагане на индийците. В Южна Африка Ганди развива своята концепция за ненасилствена съпротива, която нарича „сатяграха“.

 … След двадесетгодишен престой в Африка, Ганди се завръща в Индия през 1915 г. Ганди се бори срещу индустриализацията и се дистанцира от западния начин на мислене и форми на живот, като започва да носи традиционно индийско облекло. Той води обикновен начин на живот, като вегетарианец, чрез природна медицина и хигиена.

 При борбите му за определени права на индийците, Ганди вярва на обещанията на английското правителство да ги даде, ако народът воюва за Англия през Първата световна война. Той лично изоставя принципите си и сам участва в помощен  отряд във войната за да даде пример. За жалост, след като печели войната, правителството не спазва обещанията си, а напротив – приема закони с които индийците в Индия стават още по-безправни и могат да бъдат затваряни и наказвани без съд и причина…

В знак на протест Ганди призовава цялата страна да се вдигне на стачка – 300 милиона души /да напомним, без Интернет и телефони, повечето неграмотни, говорщи безброй наречия и изповядващи различни религии/ спират работа по неговата дума. Цялата страна е в стачка! За жалост при това неистово напрежение няколко англичани са убити от индийците. Ганди е огорчен и моли народа да спре стачката, оценявайки че в индийците се е натрупала прекалено много отрицателна енергия. може би колкото е невероятна стачката, два пъти по-невероятно е решението му да се откаже от тази „сила” на натиск. Но народът отново го слуша.

За отмъщение обаче английската армия започва да безчинства и да избива индийци. Ганди е потресен от многото жертви и демонстративно връща на Британската империя всички отличия и медали, които досега е получил.

Започват бойкоти от страна на индийците срещу британските училища и съдилища – индийците спират да ги признават и посещават. Също така започва бойкот на английските стоки. Ганди определя предачното колело като символ на тази форма на живот /и досега сега колелото стои в средата на индийското знаме/ и призовава индийците да тъкат собствени платове в домашни условия, като така бойкотират английската текстилна промишленост.

 … През 1930 г. Ганди инициира кампания за гражданско неподчинение и организира Поход на солта (Salt Satyagraha), като протест срещу британския монопол на солта. Този марш се превръща в най-зрелищната кампания на Ганди по време на борбата за независимост. Той показва на индийците как сами да си правят сол от океана…

 … На 3 юни 1947 г. Индия по вдъхновението на Ганди не пропуска шанса си да получи пълна независимост – това е цената, за да воюва индийският народ на страната на Англия, когато колонията е заплашена от победния марш на японците в Азия. И Англия се принуждава да плати тази цена. Отново безкръвно, на фона на планетата обляна в кръв при Втората световна… Индия мирно получава пълна независимост, а Англия се лишава от своята „Перла в короната”…

За жалост не се осъществява докрай идеята на Ганди за единна Индия – определени сили вътре и извън страната налагат отделането на мюсюлманския Пакистан като отделна държава.

Ганди огорчено предрича, че мир няма да има, докато тези държави са отделени – както и досега става... загинилите са над милиард.

 Благодарение на неговото влияние и саможертва (чрез четиридневен „пост до смърт“ от 19 до 21 ноември 1947 г.), за известно време се преустановяват напомнящите на гражданска война кръвопролития, които се водят между индуси и мюсюлмани…

 Друга голяма грижа на Ганди е кастовото деление в Индия. Той не отрича, че е добро децата да наследяват определената от кастата професия, но е против забраната за бракове между различни касти. (Някои касти дори не ядат заедно.) А най-много той се грижи за низшата прослойка хора („недостойните”), които са извън всякакви касти. Поради факта че те си нямат име, ги нарича „хариджан” –„божии деца” и цял живот упорито се бори за правата им. Сам той осиновява момиче от тази прослойка и създава ферма където хората живеят спазвайки определени правила на равенство и взаимно уважение независимо от касти и т.н.
   За нас това е общо взето нормално но за индийските вековни традиции със сигурност е било равно на бунт и революция...

papazovacopywrite.alle.bg



Тагове:   Ганди,


Гласувай:
6



Следващ постинг
Предишен постинг

1. lyuliak - Мисли на Ганди:
08.09.2012 00:06
„…Аз бих станал християнин, ако християните живееха по християнски”
/за жалост, как да не каже така щом по негово време „християните” англичани подтискат и избиват безброй индийци без съд и присъда/

„Око за око и светът ще ослепее”
„Насилието е оръжието на слабите”
„Бъди промяната, която желаеш да видиш в света”
„Няма път към мира - мирът е пътят”
„Любовта никога не изисква, а само дава.
Любовта само страда, не съжалява и не отмъщава”
„Дори и най-незначителната лъжа разваля хората, така, като капка отрова разваля цяло езеро”
„Слабият не може да прости. Опрощението е качество на силния!”
„Първо си пренебрегнат, после осмиван, сетне бит, и накрая победител !”
цитирай
2. syrmaepon - Много интересен текст Благодаря
08.09.2012 09:16
Интересното е ,че Толстой пък е почерпил вдъхновение за своята философия от чеченски шейх Кунта Хаджи по времето на Кавказката война 1817—1864 когато руснаците покоряват Кавказ.Кунта Хаджи призовава чеченците за несъпротивление,но неговите мотиви са малко по-различни - той осъзнава малобройността на народа си и се опасява,че ще бъде напълно унищожен

И мислите на Ганди са много силни.

А ето и на Кунта Хаджи

Наше оружие – четки, не ружье, не кинжал. Против этого оружия бессильны тираны, ибо никто из тиранов не сильнее Всевышнего Творца. Погибать в схватке с врагом намного сильнее себя подобно самоубийству. Самоубийство – самый тяжкий грех из всех земных грехов. Подобная смерть – неверие в силу и милость Всевышнего Аллаха, сотворяющего тиранов. Для тех, кто в тарикате, тираны – пустые истуканы, которые будут падать и разбиваться, словно глиняные горшки.

Злого победи добротой и любовью.
Жадного победи щедростью.
Вероломного победи искренностью.
Неверного победи верой.
Будь милосердным, скромным, готовым жертвовать собой.
цитирай
3. lyuliak - Благодаря!
08.09.2012 13:56
Да, предполагам че Великите Истини винаги съществуват в един или друг исторически пример, и който ги търси за да придобива такъв тип сила, а не силата на оръжието и грубостта - ги е намирал.
цитирай
4. анонимен - Великодушен Ганди
08.09.2012 16:34
Великодушен Ганди
цитирай
5. lyuliak - според мен
08.09.2012 23:13
ако в настоящите учебници на децата ни е отделен някой урок за Индия, трябва да им се преподаде именно за този велик човек.
цитирай
6. sparotok - !
15.09.2012 18:51
Люляче, ето това си заслужава да се запомни -

Око за око и светът ще ослепее”
„Насилието е оръжието на слабите”
„Бъди промяната, която желаеш да видиш в света”
„Няма път към мира - мирът е пътят”
„Любовта никога не изисква, а само дава.
Любовта само страда, не съжалява и не отмъщава”
„Дори и най-незначителната лъжа разваля хората, така, като капка отрова разваля цяло езеро”
„Слабият не може да прости. Опрощението е качество на силния!”
„Първо си пренебрегнат, после осмиван, сетне бит, и накрая победител !”

Поздрави!
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: lyuliak
Категория: Лични дневници
Прочетен: 1212955
Постинги: 706
Коментари: 605
Гласове: 1552
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031