Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
19.10.2012 00:11 - Имало .. два вида четене.
Автор: lyuliak Категория: Лайфстайл   
Прочетен: 5506 Коментари: 13 Гласове:
11

Последна промяна: 19.10.2012 00:12

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg

         Една от гостенките на Милен Цветков ме провокира да говоря с майка си как точно съм се научила да чета на 5 г.

         Бях силно учудена! Дословно се е случило следното - тя само ме е учила на буквите, и в един момент забелязва че вместо дъълго да разглеждам картинките в книжките, вече ги прелиствам със средна скорост, а очите ми се пързалят по редовете. Разбрала, че чета. Като ме накарала да чета на глас (това и аз го помня, много ме беше срам пред големите и за пръв път четох тайно в една стаичка на по-малкия си брат) видяла, че чета гладко.

         Никога не ме е учила да сричкувам. Не ме е и чула да сричкувам. В училище са ме научили вторично да деля думите на срички.

        * с това не съм уникална. Чувала съм и за други деца които "сами са се научили да четат". Тоест, не им са подавани упражнения, нито са сричкували.

         В предаването на Милен Цветков огранизаторката на курс по "бързо четене" сподели че около 10 процента от хората не произнасят наум думите когато ги четат, а просто "сканират" цели пасажи. Затова те като цяло четат по-бързо.

         Същността на нейния курс /това съм го чувала от преди години, че се практикува в Япония/ е да научава желаещите да четат "отново" - вече не използвайки слуховия модел, който се учи в първи клас, а създавайки зрително-образно възприятие от което директно при вида на думите възникват емоции.

         Цялата статия е тук:  http://www.xotspot.com/2007/05/10_31.html  Има някакви ползи от това бързо четене, според авторите на курса. При по-добрата скорост имало и много по-добра концентрация.

          За мен беше ценно. Човек си мисли, че евентуално само е по-бърз или по-бавен. А се оказва че принципите на действие за някои неща могат да бъдат повече от един ?...

          На мен никога не ми е помагало "да си чета уроците на глас". Това неимоверно ме уморява, разсейва, а гърлото почва да ме боли от напрягане.

         Опитах да чета изчитайки всяка дума, без да "сканирам". В себе си чух тих и бърз глас който чете думите в изречението. По този начин наистина бих четяла по-бавно. Ако е вярно че така четат повечето хора, наистина е интересно. /Но засега не съм питала никого. То е и трудно да определиш какво точно става в теб./ Аз виждам по половин изречение наведнъж и направо го преживявам. Чак спрях с упражнението, от страх да не забравя своя си начин : )

          Вярвам, че в много аспекти на живота има какво да научим един от друг, а и за себе си. Човек не познава възможностите си. Какъв ли е механизмът с който гимнастичките се премятат във винт над гредата и падат уверено пак на нея? Може би и аз го имам..

 

*



Гласувай:
11



1. lyuliak - Майка се пробва и май
19.10.2012 00:15
и тя чете като мене.. Има образно мислене и четене, и прави същите грешки от "сканиране с недоглеждане", както аз
Все пак говорим за един от най-бързите стенографи в града навремето.

В анонса за бързото четене има и обяснение защо не мога "да се приспивам” чрез четене, а напротив, се ободрявам: "Друго преимущество е лекотата, с която започвате да четете. Познавате чувството на умора и отегчение от продължителното четене, нали? Е, забравете за него. Когато четете бързо, мозъкът ви започва да произвежда адреналин в количества, близки до тези при спортуването. Чувствате се бодри и колкото повече четете, толкова повече ви се чете...мозъкът ми за първи път беше проработил с естествена за него скорост и искаше още!"

.. има и минуси... не мога да говоря плавно, не владея музиката на речта, иска ми се думите да излязат така бързо както образът в мен и ефектът не е задоволителен.
цитирай
2. syrmaepon - Не мога да кажа дали чета чак толкова бързо,
19.10.2012 11:10
но аз също съм се учела да чета никога на срички,в първи клас умирах от скука.Понякога ми се случва да бъркам при четене ,особено ,ако думите заповат еднакво.Като дете смилах огромно количество книги,но се разнообразявах и четях по няколко наведнъж.Е сега вече не чак така )))) годините си казват думата...
цитирай
3. lyuliak - а, едва ли сме от рекордьорите които "произвеждат" на тия курсове
19.10.2012 12:28
но за мен е по-скоро показателно, че при такъв вид четене човек не се уморява, а му се чете.

някога първата писменост е била образна.
цитирай
4. анонимен - Бързото четене е за художествена литература, за техническа - не става - Тан Тан
19.10.2012 15:00
Интиресно ми е точно каква ви е професията на всички, които са се учили да четат без да сричат. Съгласен съм, че може би това е "образно" четене. Но дали е логическо. Защото не бързото, а внимателното, бавното прочитане на текста, повторното му препрочитане осмисля нещата. Бързо може да се чете разказ, повест, роман, където е нужно да схванеш основната мисъл на автора. Но изучаването на техническа литература; на литература, изпълнена с графики, формули и чертежи - не тука бързото четене не става. Второ: интересно ми е как сте били по Българска граматика, където разделянето на думата на срички е задължително, с цел определянето на корени, предлози, наставки. Халал да ви е бързото прочитане. Що се отнася до моя милост, прочел съм твърде много книги. В училищната библиотека бях библиотекар и нямаше книга, непрочетена от мене, независимо какво съдържание има в нея. Хиляди книги са минали през мене. На ден съм прочитал по 300 страници. Само че художествена литература. Виж техническата, това е друга работа. Бавно четене с подчертаване на основните моменти, а след първото прочитане следва систематизиране на прочетеното. Така че бързото четене е за художествена литература, но за научна - не, не става.
цитирай
5. sparotok - четене
19.10.2012 16:19
Гледай ти, аз имам същия начин на четене:)

Удивително е как различните хора подхождат към един и същи процес различно.

Поздрави!
цитирай
6. анонимен - бързо четене
19.10.2012 17:21
интересно, аз чета съм по същия начин, като сканирам пасажа. машинен инженер съм става и за техническа, първо погледа се спира на графиките и
схемите, после другото. като малък и сега като чета на глас на някои думи заеквам
цитирай
7. gladius - Здравейте!
19.10.2012 21:44
И аз не се научих да чета със сричане. А още преди повече от 20г. имаше издадени книжки за метода на бързото четене. Няма нещо кой-знае колко учудващо. Окото Ви си "вижда" буквите в цялата страница. Въпросът е в анализиране на вече видяното.
цитирай
8. анонимен - Не помня как съм се научила да чета, ...
19.10.2012 22:33
Не помня как съм се научила да чета,но сега чета доста бързо,просто както казвате сканирам.Още помня визуално някои страници от учебниците си,колкото и да е странно.Учила съм си уроците разглеждайки текста,не мога да го обясня по-точно как ставаше,но даваше отлични резултати.
Изчела съм доста книги и това дава добра ,,техника".
цитирай
9. tamperto - ,
19.10.2012 22:43
Аз наскоро попаднах на един експеримент. Прочетете следното изречение: 90 прцнт т хрт мгт д рзбрт ккв пш тк.
Та всичко е въпрос на опит и обща култура. Ама това при специализираната литература не минава!
цитирай
10. анонимен - mamam
19.10.2012 23:13
Има наистина две основни методики как да се научим да четем. Първата е свързана с научаването на буквите и съответния им звук и сливането им в дума. Втората, широко използвана в Сев.Америка, е възприемане на думата като цяло и последващо осъзнаване на съответствие буква-звук. За съжаление втората методика показва трагични резултати, като около 50% от обучаваните по нея четат под нивото на възрастовата си група. В Сев. Америка вече се връщат към първата методика защото тя дава по-добри резултати. Твърди се, че с втората методика децата свиквали не само да декодират ами и да разбират прочетеното. Явно и двете си имат преимущества, но аз все пак си мисля, че аналитичният метод при учене на малките да четат е по-добър.
цитирай
11. borjanmljakov - То е ясно, че спарток не са го учили да чете и че чете бързо.
19.10.2012 23:26
Глупостите му са трудно обясними другояче.
цитирай
12. lyuliak - Отдавна не бях гледала в тази статия. Отговарям:
04.11.2012 22:41
1/ Инженер съм. Бързото ми четене наистина не работеше когато учех техническите предмети - просто там трябваше повече осмисляне какво именно става. Но разбира се и там не четях "чувайки" думите. Статията ми не е просто за "скорост на четене", а е за "принцип на четене".

2/ В училище нямах проблем да деля думите на срички като ми обясниха как се прави. Но както казах и по-горе, вероятно е било вторично. Защото съм се научила без това.

3/ В момента работя с компютри и "сканирам" екрани. Предполагам това е доста по-уморително за хора които четат по-дълбоко всеки един текст. За Спароток не съм се съмнявала че сканира, как мислите ни изчита всичките коментари, аз не бих могла.. /освен че сканира, явно е и мотивиран :)/

4/ В Северна Америка предполагам играе и леко "нелогичния" правопис на английския език. Те едва ли не наизустяват голяма част от думите, та после си правят дори състезания по правопис, "Bee season" - филмът с Ричард Гиър беше много интересен...
цитирай
13. анонимен - LmCcRPupuf
05.11.2012 07:48
VttBEh <a href="http://txtrawemfggc.com/">txtrawemfggc</a>, [url=http://kvhuexkgrfxz.com/]kvhuexkgrfxz[/url], [link=http://jkijqvdjqwcr.com/]jkijqvdjqwcr[/link], http://avtwdhpipbcz.com/
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: lyuliak
Категория: Лични дневници
Прочетен: 1213023
Постинги: 706
Коментари: 605
Гласове: 1552
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031