Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
10.04.2013 00:51 - "Не копирай от другите" - още една заблуда в обучението ?
Автор: lyuliak Категория: Лайфстайл   
Прочетен: 1209 Коментари: 0 Гласове:
6

Последна промяна: 10.04.2013 01:33

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg

 Всички помним как в началните класове ни порицаваха, когато копирахме идеята или изображението на другарчето си. Като по-изявен „художник” и аз тихо се дразнех когато на разни конкурси за рисунка виждах край мен поредица от плахи копия на моята картина..

Ала каква е истината? Най-силните ми емоции, и десетки създавани у дома рисунки са били породени от рисунки на други деца, които бях видяла и сън не спях, докато се науча да нарисувам Същата… Щом още мога да затворя очи и да „видя” някои от тези рисунки след 35 години..  

 Усещането за видяна красота и желането да я повториш е несравнимо. А както се оказва – то е естественият път на учене!

 Японският цигулар и педагог Шиничи Сузуки забелязва, че в стопанствата за пойни птички (популярен домашен любимец в Япония) малките пиленца не се раждат готови певци, а слушат и отначало доста неуспешно имитират най-добрия певец който чуват. Затова стопаните на фермите специално оставяли някои такива птици да живеят там и да „преподават”. Малките постепенно усвояват песента на майсторката, и тогава започват да я развиват и да създават свои вариации.

Сузуки започва да учи на цигулка много малки деца, които просто държат цигулката като него и имитират двоженията му, стремейки се да докарат същия звук. Постепенно той разбира че може да научи всяко дете да свири..

 / по мотиви от книгата „Силата на творческата интелигентност” – Тони Бюзан/

 -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Повече за метода Сузукиimage

Всяко дете може да учи .. музика

 Децата се учат да се усмихват
от  родителите си.” – Ш. Сузуки

Повече от петдесет години, японският цигулар Шиничи Сузуки (鈴木 , 1898-1998) обръща внимание на факта, че децата по цял свят се учат да говорят родния си език с лекота.

Той започва да прилага основните принципи на изучаването на чужди езици в обучението на музика, и го нарича „метод на майчиния език”. Идеите за родителска отговорност, любящо насърчение, постоянното имитиране/ повторение/ и т.н., са някои от особеностите на метода Сузуки

Както, когато детето се учи да говори, така родителите участват и в музикалния живот на детето си. Те посещават уроците на децата, за да им служат като "домашни учители" през седмицата. Родителят често се научава да свири преди детето, така че той/тя разбира това, което детето се очаква да се направи. Родителите работят с учителя да създадат приятна среда за обучение.

Първите години са от решаващо значение за развитието на умствените процеси и мускулната координация. Слушането на музика трябва да започне още при раждането; формално обучение може да започне на възраст три или четири, но никога не е твърде късно да се започне.

Децата учат думи, след като ги слушат изговорени стотици пъти от другите. Слушането на музика всеки ден е важно, особено слушане на пиеси от зучавания репертоар - така детето ги познава веднага.

 Постоянните повторения /или имитации/ са от съществено значение в обучението да се свири на инструмент. Децата не учат дума или част от музиката, за да я изхвърлят след това. Те ги добавят към своя речник или репертоар, като постепенно ги използват по нови и по-сложни начини.

Както и по отношение на говора, така и усилията на детето да овладее инструмента следва да бъдат подкрепяни с искрена похвала и насърчение. Всяко дете се учи със своя собствена скорост, на малки стъпки, така че всеки един може да усвои материала. Децата също са насърчени да подкрепят взаимно усилията си, като между тях се насърчава атмосферата на щедрост и сътрудничество.

В допълнение към частните уроци, децата участват в редовни уроци по групи и представяния, в които се учат и са мотивирани един от друг.

Децата не практикуват упражнения за да се научат да говорят, а за да използват езика с природната си цел за комуникация и себеизразяване. Пиесите в репертоара на Сузуки са предназначени да представят технически проблеми, които трябва да бъдат преодоляни в рамките на музиката, а не чрез сухи технически упражнения.

Децата се учат да четат, едва след като тяхната способност да се говори, вече е ясно видима. По същия начин, децата трябва да развиват основната техническа компетентност на инструментите си, преди да се научат да четат музика...

 http://suzukiassociation.org/teachers/twinkler/   - *преводът е мой с помощта на речника, който знае английски по-добре да си прочете оригинала.




Гласувай:
6



Следващ постинг
Предишен постинг

Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: lyuliak
Категория: Лични дневници
Прочетен: 1222723
Постинги: 706
Коментари: 605
Гласове: 1552
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930