Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
12.05.2017 15:20 - Математическа поема
Автор: lyuliak Категория: Поезия   
Прочетен: 691 Коментари: 1 Гласове:
2

Последна промяна: 12.05.2017 17:21

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
 **

Храната може да влезе в гладния,

а не - в сития.

Мъдростта влиза в невежия и празния,

не - в задръстения с мнения.

 

Така помисли Николай де Куза,

гледайки бялото магаре на водоносеца

на улицата

в Константинопол,

наречен още Втория рим.

 

Човек е облечен в преднамереност.

Той е надменно мнение.

Надменната преднамереност

е пречката

между човека

и небесното му спасение...
***  
 

Всекидневната вечност

на възторга от Бога

и естествената свещеност на битието

стъписваха без ума и дума

Николай де Куза

при детинските му молитви.

 

В молитвата нямаш минало

невинен си и си измит

от всички вини

и не изтръпваш пред бъдещето.

Истината приижда

от извора си

и винаги ще приижда.
Ф.Г.ЛОРКА  

 

Защото звездното небе е наша родина,

но сме забравили своя пръв произход,

ще си спомним, чак когато земята премине,

че смъртта е относителна пауза в абсолютен живот.

 

Човешкият разум огражда въображаем имот,

роден край е земята ни, но небето е наша родина

и смъртта е относителна пауза в абсолютен живот

даже и когато небето премине.

 

Истината е божествената картина -

ще я познаеш по мълниите от възторг.

И, всъщност, истината е последната ни родина,

а най-последната ни родина е Бог.

 

Не можах, с ръцете си вързани, небето да ви посоча,

преди да бъда разстрелян край Гранада. Без почести.
 

***  
 

ЛАЙБНИЦ  
 

Гори духът на светлината

в една узряваща вселена,

а ние нямаме понятие

за нейната вълшебна бременност.

А ние нямаме понятие

за нейния тържествен изход,

за нейния тържествен извод.

 

О, светлина на необята,

ти - майка и баща на себе си,

ти - рожба и сестра, и брат,

ти сам сама си си семейство.

Ти, светлина на необята,

си силно, весело горене

в една узряваща вселена.

 

Къде е бисерната мида,

в чията слънчева утроба

си разцъфтяла като лилия,

като платно на весел кораб?

О, светлина на необята,

о, силно, весело горене,

ти чисто семе за вселени,

вселени, раждащи вселени...
***  
 

ПАТРИАРХ ЕВТИМИЙ
 

Господи на заветите,

Ти си отговор без въпрос.

Мой господар е сърцето ми,

на което господар е Христос.

 

Всички робства и трудности

идват за наш урок.

Нека да бъдем будни,

както е буден Бог.

 

На светла свещена местност

ще вдигнем Божия град.

Не от камък - от песни,

събрани от целия свят.

 

Господи, аз съм в нозете Ти,

аз съм твой сенокос.

Умът ми е слуга на сърцето ми,

на сърцето ми господар е Христос.

 

Подземният огън се сърди,

вулканите бълват дим.

Въздъхвам предсмъртно. Надзъртам

в небесния Иерусалим.

 

Пълното в мене безмълвие

ражда благи слова.

Целият съм изпълнен

с горната синева.

 

Мой господар е сърцето ми,

на сърцето ми господар е Христос.

Господи, скачам в небето ти

като отговор без въпрос.
****
 

ПРОРОК САМУИЛ
 

Аз, пророк Самуил, бях наказан със вътрешно зрение,

виждах гледка и в нея човек без лице.

И разбрах безсловесно, че той ще е наше спасение,

наша реч и народно сърце.

 

Аз обходих пустините, край реките оглеждах селата

и посоката следвах по болката в мойто сърце.

Като хляб ме изпече димящият огън на лятото...

Аз съкровище търсех -

аз търсех човек без лице.

 

Изпомъчен си казах, че всичко това е без разум

и че няма народът ми да получи сърце...

С най-последно усилие на хълм със тръни пролазих,

за да видя младеж, който пее на свойте овце.

 

На псалтира по струните той си играеше с пръсти

и тогава познах не лицето, а двете ръце.

После хляб във вързопи домъкнаха хлапета невръстни

и крещяха: "Къде си, Давид?".

И намерих за народа сърце...

 




Гласувай:
3



Следващ постинг
Предишен постинг

1. lyuliak - Уникални
12.05.2017 15:21
Благодаря на моята приятелка, която ми изчете на глас тези свои открития в новата българска поезия ...
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: lyuliak
Категория: Лични дневници
Прочетен: 1209843
Постинги: 706
Коментари: 605
Гласове: 1552
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031