Прочетен: 1056 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 08.09.2017 13:04
Етапите на духовното израстване
/Откъс от книгата “Изкуството да бъдеш бог – 2”, Морган Скот Пек/
“Всеки светец си има минало и всеки грешник — бъдеще!” Оскар Уайлд
Необикновената ни способност за промяна и трансформация се отразява в човешката духовност. В цялата история на човечеството проникновените мислители са се вглеждали в себе си и са забелязвали, че не се намират на еднакво духовно и религиозно равнище. Духовното израстване и религиозното развитие имат различни етапи. Най-известният автор по този въпрос е професор Джеймс Фаулър от теологичната школа „Кендлър“ в университета „Емьри“. Една от книгите му носи заглавието „Етапи на вярата“.
Фаулър описва шест етапа на духовното израстване, които аз сведох до четири, но по същество смисълът е същият. Неговата разработка е много по-научна, пълна с академични препратки към трудовете на други видни теоретици като Пиаже, Ериксон и Колберг. Аз достигнах до тези етапи не с помощта на книгите, а от собствен опит, и по-точно от няколко „нелогични“ преживявания. Първото беше по времето, когато на петнадесет годишна възраст реших да посетя някои от християнските църкви в квартала. Беше ми донякъде интересно да проверя каква е тази история с християнството, но повече ме интересуваше какви момичета се навъртат в тях.
Първата църква, която реших да посетя, се намираше само на няколко преки надолу по нашата улица и по това време нейният проповедник беше знаменитост. Неделните му проповеди се излъчваха от всички радиостанции в района. От позицията на моите петнадесет години въобще не ми беше трудно да прозра, че е лицемер. После тръгнах в обратната посока по същата улица към другата църква, чийто свещеник също беше известен, макар и далеч не колкото първия. Името му беше Джордж Бътрик и на петнадесетгодишна възраст аз без никакво затруднение го определих като свят, истински Божи човек.
Бедният ми петнадесетгодишен ум не знаеше как да разбира това. Ето го най-известния християнски проповедник на деня и аз, с петнадесетте си години, ясно виждах, че се намирам далеч пред него в духовното си развитие. А към същата тази християнска църква принадлежи и друг проповедник, който очевидно е на светлинни години далеч пред мен. Не виждах в това никакъв смисъл, нещо не се връзваше и тази бе една от причините, поради които обърнах гръб на християнската църква през следващите двадесет и пет години.
Друго, по-постепенно „нелогично“ преживяване имах по-късно през живота си. След като в продължение на няколко години практикувах като психотерапевт, започна да се оформя една странна зависимост. Когато при мен идваха религиозни хора, защото се измъчваха от болка и проблеми, и ако истински се вживяваха в терапията, най-често при завършването й ставаха скептици, изпълнени със съмнения, агностици, дори атеисти. Но когато идваха атеисти, агностици или скептици, измъчвани от болка и проблеми, и ако истински се вживяваха в терапията, най-често излизаха от нея като дълбоко религиозни и духовно богати хора.
Тази зависимост беше просто безсмислена, беше нелогична. Терапевтът е същият, терапията с същата, постигат се успешни, но полярно противоположни резултати. Не можех да разбера това, докато не започна постепенно да ми се изяснява, че ние не се намираме на едно и също духовно равнище и че съществуват различни етапи. Но към тях трябва да се отнасяме предпазливо и гъвкаво, защото Бог има един такъв особен навик, да ми се бърка в категориите, и хората невинаги се вписват така чистичко и прегледно в психиатричната ми картотека, както на мен ми се иска.
В началото — най-ниско, ако щете — е първият етап, който аз наричам „хаотично-антисоциален“. Той вероятно обхваща около двадесет процента от населението, включително и онези, които наричам хора на лъжата. Като цяло, това е етап, в който духовността отсъства и хората в него са абсолютно безпринципни. Антисоциален е, защото макар те да умеят да се преструват, че са изпълнени с любов, всъщност всичките им отношения с други човешки същества са користни и прикрито, ако не и открито, манипулативни. Хаотичен е, защото, тъй като са безпринципни, над тези хора властва единствено и само собствената им воля. И понеже неконтролираната воля ги тласка един ден в една посока, а друг ден — в друга, съществуването им е хаотично. Поради тази причина хората, които се намират на този етап, често изпадат в затруднения и неприятности и са чести обитатели на болниците и затворите или живеят на улицата. Някои обаче могат да бъдат достатъчно дисциплинирани в името на амбициите си и да се издигнат до висок престиж и власт. Могат да станат дори президенти или прочути проповедници.
Хората, които се намират в първия етап, понякога се докосват до хаотичността на съществуването си. Това е може би най-болезненото преживяване, което човек може да има. Обикновено просто бързо им минава, но ако това мъчително изживяване продължи, може да ги докара до самоубийство и според мен някои от необяснимите самоубийства попадат в тази категория. Понякога е възможно тези хора да преминат във втория етап. Подобно преминаване обикновено — казвам обикновено, защото винаги има изключения — е внезапно и драматично. Сякаш Бог буквално протяга ръка от небето, сграбчва въпросната душа и я дръпва мълниеносно нагоре. С човека се случва нещо поразително и обикновено той въобще не го съзнава. Ако би могъл да го осъзнае, мисля, че би си казал: „Готов съм на всичко, на всичко, за да се освободя от този хаос, дори да подчиня волята си на някоя институция, която да ме ръководи.“
Така той се озовава във втория етап, който наричам „формално-институционален“. Институционален, защото хората в него са зависими от някаква институция, която ги ръководи. За някои това може да бъде затворът. Моят опит показва, че на такива места винаги има по някой затворник, който при идването на нов психиатър в затвора събира групичка затворници за групов терапевтичен сеанс. Той e дясната ръка на надзирателите, но неизвестно как избягва отмъщението на другите затворници. Той e примерен затворник и примерен гражданин. Понеже се приспособява чудесно към институцията, винаги получава амнистия при първа възможност и моментално се впуска в поредица от престъпления, така че не по-късно от седмица след освобождаването си отново го арестуват и се връща обратно зад решетките, където пак става примерен гражданин — зад стените на институцията, която организира живота му.
За други тази институция може да бъде армията. Това е една много положителна роля на армията в нашето и в други общества. Десетки хиляди хора биха водили хаотичен живот, ако не беше патерналистичното и донякъде матерналистично устройство на армията.
За трети институцията, на която предават властта над себе си, може да бъде фирма с високо ниво на организираност. Но за повечето хора това е църквата. Истината е, че повечето от хората, които ходят на църква, попадат във втория етап — формално-институционалния. Макар че в етапите има градация и нищо не е абсолютно фиксирано, религиозното поведение на хората, попадащи във втория етап, има определена специфика. Както вече казахме, те са зависими от църквата като институция, която ги ръководи, но аз смятам, че зависимостта им е формална, защото са силно привързани към съответната форма на религията.
Хората във втория етап много, ама много се разстройват, ако някой започне да променя нещо в ритуалите или в службата, или пък въведе някой нов химн. Например в епископалната църква в средата на 70-те години бе решено, че в неделната служба някои неща могат да се поднасят по алтернативен начин и много хора възроптаха така остро, че това доведе до истински разкол. Друг пример: през 60-те години Вторият ватикански събор на Римокатолическата църква въвежда основни промени, а тридесет години по-късно папа Йоан Павел II май все още се опитва да ги отмени. И това не се отнася само за епископалната и католическата църква. Подобни катаклизми разтърсват всички църкви на всички възможни религии в света. Нищо чудно, че хората, намиращи се във втория етап, толкова се тревожат, когато се промени нещо във формалната страна на религията им, защото именно на тази формална страна те се уповават да ги спаси от хаоса.
Друга обща черта на религиозното поведение на хората на този етап е представата им за Бога като за същество, което е почти изцяло вън от самите тях. Те почти не разбират онази част от Бога, която се намира във всеки един от нас — онази, която теолозите наричат иманентна, — божественото в човешкия дух. Те мислят за Бога като за нещо далечно, горе в небесата. Представят си го в мъжки облик и макар да вярват, че е любящ, му приписват и определена власт да наказва, от която Той не пропуска да се възползва при подходящ случай. Тяхната представа за Бога е като за някакъв огромен и добронамерен небесен полицай. В много отношения точно това е Богът, от който хората във втория етап имат нужда.
Да кажем, че двама души, стъпили непоклатимо във втория етап, се срещнат, оженят се и им се родят деца. Те ще ги отгледат в стабилен дом, защото стабилността е от огромно значение за хората в този етап. Те уважават достойнството на децата си и им отделят много внимание, защото църквата учи, че децата са важни и трябва да се уважава достойнството им. И макар че любовта им понякога е малко догматична и лишена от въображение, те все пак са любящи родители, защото църквата изисква да бъдат любящи, а и донякъде ги учи как да бъдат такива.
Какво се случва с детето, отгледано в такъв стабилен дом, обградено с любов, уважение и внимание? То ще възприеме религиозните принципи на родителите си — независимо дали те са християни, будисти, мюсюлмани или евреи — заедно с майчиното мляко. Докато стигне юношеска възраст, те практически ще са вдълбани незаличимо в съзнанието му или „интернализирани“, ако използваме психиатричния термин. Но когато това стане, детето вече ще е самостоятелно човешко същество, със собствени принципи, което не изпитва нужда да бъде ръководено от институция. В този момент, който в развитието на здравия човек обикновено настъпва в юношеството, младият човек ще започне да си мисли: „Кому са нужни тези глупави мигове и суеверия и тази старомодна институция?“ И ще започне — често за ненужен ужас и огорчение на родителите си — да се отдръпва от църквата и да се превръща в скептик, агностик или атеист. Това е началото на прехода към третия етап, който аз наричам „скептично-индивидуалистичен“.
Отново в най-общ план, хората от третия етап са по-напред от хората във втория етап по отношение на духовното си развитие, макар че не са религиозни в обикновеното значение на тази дума. Те ни най-малко не са антисоциални. Често са активни членове на обществото. От тази група са хората, които представляват ядрото на организации като Лекари за социална отговорност или на екологичното движение. Те са предани и любящи родители. Често са учени или имат научен начин на мислене. Неизменно търсят истината. И ако я потърсят достатъчно дълбоко и достатъчно далеч, мисля, че ще започнат да напипват онова, което търсят, и ще сглобят достатъчно късчета от истината, за да добият представа за цялостната картина и да видят, че тя не само е много красива, но и странно напомня много от онези примитивни митове и суеверия, в които са вярвали родителите им, бабите и дядовците им от втория етап. В този момент те започват прехода си към четвъртия етап, който аз наричам „мистично-общностен“.
Използвам думата „мистичен“ в описанието на този етап, макар че тази дума трудно се дефинира, в нашата култура тя е натоварена с негативни асоциации и обикновено се разбира погрешно. Какво можем да кажем за мистиците? Те са хора, които са открили някаква съгласуваност под повърхността на нещата. През цялата история на човечеството мистиците са виждали връзката между мъжете и жените, между хората и другите същества, между живите и онези, които не са сред тях. Тъй като виждат такава взаимосвързаност под повърхността, мистиците от всички култури и религии говорят за нещата в духа на единството и общността. Освен това, те винаги са говорили парадоксални неща.
Думата „мистичен“ има същия корен като „мистерия“. Мистиците са влюбени в мистериозното. Те обичат да разрешават загадки, но в същото време знаят, че колкото повече загадки решават, толкова повече ще срещат. Но се чувстват много удобно в изпълнения със загадки свят, докато хората, намиращи се на втория етап, се чувстват крайно некомфортно, когато нещата не са ясни и недвусмислени.
Тези принципи са в сила не само за християнството и не само за Съединените щати, но и за всички народи, култури и религии. Всъщност една от общите черти на всички велики световни религии е, че са адресирани едновременно към хората във втория и в четвъртия етап, сякаш ученията им имат две различни интерпретации. Да вземем например юдаизма. Псалм 111 завършва е думите „Страхът от Бога е началото на мъдростта“. За хората във втория етап това означава: „Когато започнеш да се боиш от големия полицай на небето, значи наистина си поумнял“. И това е истина. За хората в четвъртия етап тези думи означават: „Почитта към Бога ти показва пътя към просветлението“. И това също е истина.
„Исус е моят Спасител“ е любим постулат на християните и също може да послужи за такъв пример. Хората във втория етап са склонни да го тълкуват в смисъл, че Исус е нещо като феята-кръстница— спасява те винаги, когато изпаднеш в беда, стига да се сетиш да Го призовеш на помощ. И това е самата истина — Той точно това и ще направи. Докато хората в четвъртия етап тълкуват тези думи в смисъл, че Исус, с живота и със смъртта си, ни учи какъв път трябва да следваме, за да намерим спасение. И това също е истина.
Антагонизъм и вяра
Най-големият проблем на тези различни етапи – и главната причина, поради която е толкова важно да ги разберем — е усещането за взаимна застрашеност между хората от различни етапи на духовното пътуване.
До известна степен всички можем да се чувстваме застрашени от хората, които все още се намират в етапа, който току-що сме напуснали, защото все още не се чувстваме сигурни и в безопасност в новата си идентичност. Но за мнозина опасността идва от друга посока и те се чувстват особено застрашени от хората, намиращи се в следващите етапи.
Онези, които са още в първия етап, често изглеждат хладнокръвни — като че ли нищо не ги тревожи особено. Но ако пробиете тази фасада, ще установите, че изпитват ужасен страх практически от всичко и от всички.
Хората във втория етап не са застрашени особено от събратята си в първия —грешниците. Те обичат грешниците, защото виждат в тях подходящ обект за грижите си. Но се чувстват заплашени от скептиците в третия етап, а повече от всичко се страхуват от хората от четвъртия,които уж вярват в същите неща като тях, но вярват с някаква особена свобода, която страшно плаши.
Хората в третия етап — скептиците — не са особено застрашени от безнравствените индивиди в първия, нито от тези във втория, които набързо класифицират в графата суеверни малоумници. Но и те се чувстват заплашени от хората в четвъртия етап, които уж имат същия научен подход в мисленето като тях и знаят как се пишат бележки под линия, а въпреки това, кой знае защо, вярват в тази налудничава история с Бога. Ако пред човек от третия етап споменете думата „покръстване“, той ще си представи мисионер, тормозещ някой нещастен езичник, и ще подскочи до тавана.
Под „покръстване“, в доста свободен смисъл, аз разбирам преминаването от един духовен етап в следващия. Във всеки отделен случай обаче това става твърде различно. Преминаването от първия във втория етап обикновено е внезапно и много драматично. От друга страна, преминаването от третия в четвъртия най-често е постепенно. Веднъж например присъствах, когато попитаха Пол Виц, автора на „Психологията като религия“, кога е станал християнин. Той се почеса по главата и каза: „Ами, някъде между седемдесет и втора и седемдесет и шеста година“. Ако попитате човек от втория етап,той ще ви каже: „В осем вечерта на седемнадесети август“. Явно тук става въпрос за съвсем различни неща.
Вече казах, че хората от третия етап — скептиците и съмняващите се — са духовно по-напред от повечето посетители на църквите от втория етап. Тези хора също са преминали през някакво покръстване в посока към скептицизма и съмнението, което понякога е равносилно на „обрязване на сърцето“, както го нарича Библията. Те са по-напред от човека, който твърди, че Исус е станал негов Господ и Спасител точно в осем вечерта на седемнадесети август, но тепърва им предстои да преминат към етапа на спокойствие или справедливост. Покръстването не е единичен акт. Като всяко духовно израстване, то е продължителен процес. Аз очаквам и се надявам процесът на собственото ми покръстване да продължи до смъртта ми.
Външният вид понякога лъже
Тук искам да напомня, че Бог понякога се намесва в моята класификация и че трябва да бъдем предпазливи и гъвкави, когато определяме къде попадат другите — а и ние самите — в този спектър на духовното израстване. Доста са онези, които привидно попадат в някой от етапите, а в действителност принадлежат към съвсем друг. Има например хора, които ходят на църква и които на пръв поглед принадлежат към втория етап, но се чувстват неудовлетворени от религията, отнасят се скептично към нея и започват да придобиват нагласа към научно мислене. Това се случва толкова често, че цели паства са само привидно религиозни. Много от методистките и презвитерианските свещеници в заможните квартали в предградията на неделната проповед говорят пред паството си не за Бога, а за психология. Бог не им позволява да говорят за Него. Това е прекалено плашещо. А има и хора, които говорят за Бога, но в тях няма и следа от религиозност или духовност.Те привидно могат да изглеждат като хора от четвъртия етап, да имат подобно лустро, /като например някои култови лидери/, а всъщност да са престъпници от първия етап.
По същия начин не всички учени принадлежат към третия етап. Те знаят как се пишат бележки под линия, но само в една много тясна област, където научната доктрина е толкова точна, че се чувстват сигурни и могат да се абстрахират от цялата загадъчност на света. Те всъщност принадлежат към втория етап.
Има и други, които психиатрите определят като гранични случаи. Една от характерните им особености е, че в тях има по нещо от всички етапи. Те се простират от единия до другия край на спектъра. Липсва им кохерентност и в известен смисъл затова са гранични — не признават много-много границите.
Освен това има хора, които са на път да навлязат в по-висок етап, но после пропадат обратно. Даже има дума за такъв човек, който от втория се връща към първия етап — ренегат. В типичния случай той пие, играе комар и ходи по жени, води безпътен живот, докато един ден се сблъсква е фундаменталист, разговаря с него и е спасен. През следващите няколко години води трезв, богобоязлив, праведен живот, но един ден изчезва и никой не знае къде е, докато шест месеца по-късно не го открият в канавката или в казиното. Приятелите му от църквата провеждат разговор с него и той отново е спасен, справя се доста добре в продължение на няколко години и отново пропада.
Има и хора, които прескачат напред-назад между втория и третия етап. Пример за такъв човек е този, който ходи на църква и казва: „Разбира се, аз още вярвам в Бога. Искам да кажа, вижте колко красиво нещо е природата — как зеленеят хълмовете, облаците плуват в небето, цветята цъфтят. Такава красота не може да бъде създадена от човешки интелект, значи трябва да има божествен интелект, създал всичко това преди милиони години. Но знаете ли, в неделя сутрин на игрището за голф е не по-малко хубаво, отколкото в църквата, а аз мога да си вярвам в Бога и на игрището.“
Така този човек избира игрището за голф пред църквата. Всичко върви добре, докато един ден в бизнеса му настъпва поврат и той си казва: „Божичко, откога не съм ходил на църква! Не съм се молил!“ И тръгва пак на църква, започва най-усърдно да се моли, докато след няколко години настъпи икономически подем — вероятно в резултат на горещите му молитви — и той отново избира игрището за голф, както подобава на човек в третия етап.
Човешкото развитие и духовното израстване
Макар че е възможно да пропаднем обратно, ако не сме стъпили здраво на краката си, няма начин да пропуснем никой от етапите на духовното израстване, както не може да пропуснем никоя от степените на нормалното човешко развитие. Всъщност, съществува съответствие между тези два процеса на израстване. Например до около петгодишната си възраст децата до голяма степен принадлежат на първия етап. Те все още не са усвоили разликата между доброто и злото и без задръжки могат да лъжат, мамят, крадат и манипулират. Няма нищо чудно в това, че и като възрастни много хора си остават лъжци, мошеници, крадци и манипулатори. Всъщност много по-трудно е да се обясни как мнозина израстват и се превръщат в честни, порядъчни и почтени хора.
От пет докъм дванадесетгодишна възраст децата са, общо взето, във втория етап. Те може и да правят бели, но не са истински бунтари. По принцип смятат, че щом мама и татко искат нещо да се прави по определен начин, значи така трябва да се прави. Те са великолепни имитатори и подражатели. Но с идването на юношеството се развихря истински ад. Всичко, което казват родителите — и което преди все едно е идвало право от Божията уста — се опровергава и отхвърля. Това е етапът на индивидуалното съмнение и скептицизъм. Четвъртият етап не може да настъпи, докато не преминат юношеските години.
При все че никой от етапите не може да бъде прескочен, някои хора могат да преминат по-бързо от другите през определени етапи. Например, имам един приятел, израсъл в дом на ирландски католици от втория етап. Когато станал на петнадесет години и тъкмо навлизал в бунтарската юношеска възраст, фирмата на баща му го изпратила заедно със семейството му в Амстердам. Там го записали в холандско йезуитско училище. Холандските йезуити са много изтънчени хора. Всъщност, един от постоянните проблеми на папа Йоан Павел II е да измисли начин да отлъчи от църквата цяла Холандия, защото цялата страна клони забележително към култура, свойствена на четвъртия етап. И така, приятелят ми попаднал в ръцете на въпросните изтънчени и благоразположени йезуити, които насърчават съмненията му и ги подхранват. Когато на деветнадесет години се завърна от Амстердам, той се намираше вече в началото на четвъртия етап.
Макар че е възможно да се премине бързо през етапите, твърде възможно е също и да заседнеш. Преди години, когато бях консултант на един манастир, разговарях е кандидатите за послушници, преди да ги приемат — първата стъпка във формалния процес на определяне дали кандидатът наистина е подходящ за монах или монахиня. Спомням си особено добре една послушница, жена на четиридесет и пет години, е която ме помолиха да разговарям, защото отговорничката на послушниците бе разтревожена за нея — макар че се държеше безупречно, другите послушници просто не я харесваха особено.
Докато разговарях е тази жена, бях изненадан от усещането, че нямам четиридесет и пет годишна жена пред себе си. Държанието и маниерите й бяха по-скоро като на глуповато осемгодишно момиченце. Когато я запитах за духовния й живот, отговорът не беше особено оригинален. Все едно, че послушно момиченце рецитира добре заучен урок. И понеже съм психиатър, след известно време, разбира се, попитах:
-Кажете ми за детството си.
-О, имах прекрасно, приказно щастливо детство— отвърна тя.
-Това, естествено, веднага събуди подозренията ми, защото няма човек с прекрасно, приказно щастливо детство.
-Разкажете ми, какво беше прекрасното в него?
Тогава тя ми разказа, че имала сестра, само една година по-голяма от нея, че били много близки и постоянно си играели. Сестра й измислила дух на име Угъл и веднъж, когато двете се къпели във ваната, сестра й извикала: „Внимавай! Угъл идва!“ И тя се гмурнала под водата, за да се скрие от Угъл, и майка й я набила. Попитах я защо и тя ми отвърна: „Защото си намокрих косата.“
После научих, че когато тази жена била на дванадесет години, майка й заболяла от множествена склероза и умряла, когато тя била на осемнадесет. Как можеш да се разбунтуваш срещу жена, която не само би те набила, задето си си намокрила косата, но и страда от тежко заболяване по времето, когато навлизаш в юношеските си години, и умира, преди да пораснеш достатъчно, за да поставиш нещата по местата им? Ако пропуснеш бунта на юношеството, вероятно ще останеш фиксиран във втория етап. Именно това се беше случило с тази жена.
Поглеждайте в тъмницата
Още нещо важно, което трябва да знаете за етапите на духовното израстване е, че колкото и далеч да стигнем, всички запазваме по някаква следа от предишните етапи, точно както притежаваме закърнял апендикс. В моята личност има едно късченце от първия етап, спотаено в подземния си затвор — Скот Пек престъпника — макар че нямам намерение да го пускам на свобода. Всъщност, само защото признавам съществуването му, успявам да добавя по някой нов камък към килията му горе-долу всяка седмица. Но тя все пак е много удобна килия. Там той си има мокет и цветен телевизор, а понякога вечер, когато ми се слушат улични остроумия, слизам в тъмницата и разговарям с него, като се старая да остана от другата страна на решетките.
Има и късче от втория етап в личността ми — Скот Пек, на когото в моменти на стрес и преумора много му се иска да си има наблизо някой по-голям брат или татко, който да му даде ясни и недвусмислени отговори в черно и бяло на трудните и нееднозначни житейски дилеми, който да поеме отговорността, да предложи готови формули, да ми каже какво точно да направя. Този Скот Пек понякога го държа на хляб и вода.
По същия начин има и Скот Пек от третия етап, който в други моменти на стрес сякаш отстъпва назад и се изкушава да се опре на учения в себе си, вместо на духовната си страна. Някога често казвах, че ако ме поканят да говоря пред Американската асоциация на психиатрите — шансовете за това не са по-големи от шанса в ада да завали сняг — вероятно бих говорил само за контролирани изследвания и не бих обелил и дума за тази необозрима работа с духовното. Но истината е, че аз наистина бях поканен да говоря пред Американската асоциация на психиатрите и успях да хвърля онзи Скот Пек от третия етап в тъмницата при другия, от първия етап.
Не се залъгвайте. Колкото и далеч да стигнем в развитието си, всички запазваме в себе си следи от предишните етапи на своя душевен свят. Така че ако точно сега имате чувството, че самодоволно и сигурно крачите по праведния път на четвъртия етап, хвърлете един поглед в тъмницата. И в двата случая — ако имате чувството, че сте в калта, или обратното — в небесата, може би ще ви е от полза да осъзнаете, че всички имаме в себе си следи, или скрит потенциал, за развитие към по-висок етап. Както е казал Оскар Уайлд, „всеки светец си има минало и всеки грешник — бъдеще“.
Има още една причина да подходите към този въпрос със смирение. Първият път, когато обсъждах с някого тези етапи, беше на един семинар с Пол Виц, когото вече споменах като авторитет в областта на връзките между психологията и религията. През времето, предвидено за коментар след доклада ми, Пол каза: „Много ми беше интересно да чуя за етапите на д-р Пек. Мисля, че в това има много истина. Всъщност смятам, че ще ги използвам в собствената си практика на психотерапевт. Но искам всички да запомните, че онова, което Скоти нарича четвърти етап, е само началото."
http://eklekti.com/