
Прочетен: 1338 Коментари: 3 Гласове:
Последна промяна: 15.01.2019 14:37

Може би преди векове, когато вярата въпреки трудния живот е била норма, а неверието „падане“, „отклоняване от пътя“ хората са имали съзнание за своето неверие като за голяма беда! Но в наши дни образът на неверието в повечето случаи е изключително различен....Неверието днес може да изглежда /и много често изглежда/ като гордост и самочувствие. И не че хората непременно са атеисти, не. Те може би са приземените религиозни последователи, които казват: „Това може, ала онова е прекалено трудно за Бога – ще се справям, както повечето хора го правят, и както науката съветва“.
Много често маловерците са хора дейни, трудолюбиви, но отличително за тях е, че нямат духовно търсене към ключ за невидими измерения и врати. Много по-често представата им за невидимия свят е свързана с полагаемата награда за всичкия им труд на земята, който Невидимият гледа и оценява. И често изпадат в разочарование – те са давали, те са се влагали, а вместо награда им идват неприятности и несгоди. Но дали Невидимият оценява само честния труд? Разбира се, той не е пренебрегнат. Но в древните писания има неслучайно сравнение между слугите и синовете на Господаря. Слугите работят за заплата, докато синовете искат да разберат, и искат да наследят начина на мислене и целите на Баща си.
Преди някой да се засегне, че е сравняван със „слуга“, нека напомним, че думата „заплата“ не е нещо лошо, и всички ние работим за заплата! Ние имаме нужда от заплата, от ресурсите, които получаваме срещу труда си. И Невидимият също не е несправедлив. Но когато някой от нас прекалено много се отдаде на повторението и изпълнението, и започне да мисли като околния свят, Той му заплаща със загадка. Може да я наречем изпитание, скръб, неволя, но тя е преди всичко загадка, която със своята болезненост ни принуждава да я решим!
В самата дума „неверие“ можем да различим същия корен, като в „доверие“. Доколкото религиозността се е превърнала в тип търговия, ние много често очакваме „спазвам правилата ти – даваш ми радост, здраве и обич“. Докато доверието се дава на личност. А когато Невидимият и Всемогъщият за нас е личност, нормално е да имаме лично отношение - освен на доверие, и на респект. И дори, не е срамота да го кажем, на покорство към глобалните планове на тази личност.
Изключително важно е да знаем, че в духовния свят няма безветрие. Няма „спокойни времена“, в които душата ни, както е казано в една стара притча, да се успокои в консумиране на благата си. Ветровете са постоянни, силни, и най-често веят в посока да ни съборят от истинния път. Усещането да се сринеш в зашумената крайпътна канавка дори може дори първоначално да е усещане на уют: „Ето, с мен стана както с повечето ми познати. Знаех си, че мнозинството е на прав път. Какво ще се напрягам да вярвам в трудни и невъзможни неща и да вървя постоянно напред? Ето, и другите толкова могат, но поне сме заедно в канавката, съчувстваме си и се поддържаме в трудността.“
В този момент си припомням любимата ми приказка от Джани Родари : „Пътят, който не водел никъде“. Който иска, може да си я прочете…
А изборът си остава наш. Защото хората, които вървят срещу вятъра, наистина са малко, но пък следите им са дълбоки.
„Никой не може да живее без Вяра в нещо, защото не може да понесе собствения си товар!“ (перифразирано), Ако не се лъжа Достоевски го е казал.
Така че борбата за човешки души е борба за манипулиране и пренасочване на Вярата ни!